2017. 8. 19.

정재학교수 이력

정재학 (JAIHAK CHUNG)

Youtube 정재학교수의 마케팅 이야기 (강의 보조용 영상)

세상을 걷다 만난 마케팅 (강의 보조 사례 영상)

English Version: https://www.linkedin.com/in/jaihakchung


정재학 교수는 현재  서강대학교 경영학과에서 마케팅 분야의 교수로 재직 중이며, 고려대학교에서 경영학 학사, Cornell University에서 공학 석사(M.S.: Quantitative Research & Methods)와, 마케팅 전공 박사학위 (Ph.D.: Marketing)를 취득하였다.

정재학 교수는 美 JMR(Journal of Marketing Research), 마케팅 연구, 소비자학 연구와 같은 국제 저명 학술지에 제품 추천 모델 개발 관련 논문을 발표하여 2000년도 MSI 선정 전미 최우수 박사 논문상 (Alden G. Clayton Doctoral Dissertation Proposal Competition Best Paper) 수상하였고, 2002년 국내 마케팅 연구 최우수 심사자상, 2004년  한국 마케팅 연구 최우수 논문상을 수상하였고, 2004년 미국 마케팅 학회 (AMA) 선정 Paul Green Award finalist로 선정되었다.

기업체들이 직면한 주요 마케팅 현안 과제들을 해결하기 위해 새로운 계량 모델과 방법론을 개발하여 국내 컨설팅업체나 리서치 회사에 기술 이전을 하고 있다.  포스코, 효성, 하이닉스, 삼성엔지니어링 등 B2B산업체 대상으로 산업재 마케팅을 강의, 또는 자문을 하고 있다. 특히, SK그룹 임원 역량 평가 위원, 효성, 한국통신(Nesport, Wibro), 제일기획 , LG 생활건강, 한국갤럽코리아, LIG화재 보험, 중앙리서치, 애경, 삼성전자 경영 자문 교수로 교육 및 자문 활동을 해왔다. 주요 자문 활동으로 효성 B2B 마케팅 표준화 작업, KT Wibro 기술 수요 예측, Wibro 시장 포지셔닝 전략, 모바일 인터넷 소비자 니즈 분석, 삼성 전자Digital Convergence 신제품 아이디어 개발, KT&G 신제품 시장성 평가 시스템 개발이 있다. 

현재 마케팅 사이언티스트 그룹 Jlab (Jlab Marketing Science for Big Data)을 운영하고 있으며, B2B 마케팅 교육과 빅데이터와 AI를 활용한 마케팅 인텔리전스 시스템 JLab Big Data Miner 개발, 교육 및 자문컨설팅을 하고 있다.

강의 분야
 B2B 마케팅: 엔지니어를 위한 B2B 마케팅 교육과 B2B Value Chain Strategy   
 빅데이터 마케팅: 4대 시장성 빅데이터를 활용한 마케팅 전략과 분석
 메타버스 가상 시장 마케팅:
     
블록체인 기반 Business Model, 크립토 비즈니스, 그리고 메타버스 시장
 혁신 시장 하이테크 마케팅 전략
 고령화 시장 전략
 신제품 아이디어 개발 및 신제품 시장성 평가 (APOLLON, K-ASESSOR)
Innovative Marketing Strategies & Methodologies-Korea (Lectures for foreigners: China, Russia, Thailand) 

약력 

1996 8 - 2001 5: Cornell University, Johnson Graduate School of Management 경영학 박사 (Ph.D.)

(전공: Marketing, 부전공: Statistics/Quantitative Methods)

1996 8 - 2000 8:  Cornell University M.S.(Master of Science)

1991 9 - 1996 7장기신용은행 경제연구소 경영 컨설턴트

1985    -       1991:  고려대학교 경영학과 학사석사 

주요 수상경력

2000 10: 미국 마케팅 과학회(MSI) 전미 최우수 박사 논문상 수상
      (MSI 
Winner of the 2000 Alden G. Clayton competition for the best doctoral dissertation proposals
https://www.msi.org/research/awards/past-winners/ 
2004 7:     미국 마케팅 학회 AMA (American Marketing Association) 선정,
      Finalist for the 2004 Paul Green award for the article in Journal of Marketing Research.
2005 3:   한국 마케팅 학회 선정 마케팅 연구’ 최우수 논문상 수상
                   “구전효과가 소비자 제품선택에 미치는 영향에 관한 연구” 마케팅연구  19 3
2008 3:   Global Marketing Conference at Shanghai, Best Paper in High-Tech Marketing  Track “Modeling Consumer’s WOM Behavior with Subjective Evaluation and Objective Information on High-Tech Products.” 
2009 11: 2009 KAMS/KSMA Fall International Conference
Best Conference Paper Award “The Roles of Online Buzz and its Diffusion Patterns.”
2012년 7월 21일: Excellent Service Award, The 2012 GLOBAL MARKETING CONFERENCE
2019년 : 한국마케팅관리학회 주최 통합 마케팅학회 우수논문상, "

2022년 : 
마케팅관리연구 우수논문상 

주요 연구, 강의 분야

빅데이타 마케팅 (마케팅 사이언티스트를 위한 4대 빅데이타 분석과 마케팅 활용)  

웹 텍스트, 공간환경 데이타 (기후, 사진), 고객 선호도 데이타 (구매, 관심), 고객 사용 데이타가 어떻게 활용될 수 있는지 어떻게 분석 관리되어야 하는지를 마케팅 관점에서 소개하고 분석 방법을 습득. 다양한 빅데이타를 기반으로 새로운 분석 기법을 개발하고, 실제 기업이 활용 어플리케이션 개발 강의
           

- 엔지니어를 위한 B2B 마케팅 :
   B2B 최신 전략의 이해 (B2B 전략의 새로운 물결, Value Chain 전략, 치킨게임)

2010년 이후 새롭게 진화하고 있는 B2B시장의 특징과 본질을 이해하고, 비투씨 시장에서는 다루지 않는 4 가지 시장 특징에 따라 기업들이 필요로 하는 최신 전략 여덟 가지를 생생한 기업 사례를 통해 이에 습득하기 위한 과정
  
   
신시장 트렌드 특강: 고령화 시장 트렌드와 마케팅  

베이비부머 집단의 고령화에 따라 새롭게출현하고, 사리지는 신시장 트렌드를 소개
하고, 의식주 및 서비스 유통등 다양한 산업에서 필요한 고령화 대응어전략을, 
아시아 시장별 사례를 통해 한국 시장 고령화 트렌드와 전략을 이해하기 위한 과정.

자연전략(Natural Strategy): 바다속에서 만난 기업 생존 전략
                             인문학적 관점에서 바닷속 환경은 현재 기업이 속한 시장 환경과 놀랍게도 매우 유사하다. 때문에 바닷속 다양한 생물들의 생존 경쟁 방식 역시 우리가 생각하는 그 이상으로 기업의 전략을 그대로 포함하고 있다 이들이 보여주는 흥미로운 생존 전략을 기업 관점에서 이해하고 비즈니스 플랫폼 전략 차별화 전략 브랜드 전략 등 기업들이 알아야 할 최신 시장 전략을 바다 속 다양한 생물들의 예를 들면 고래 산호 상어 땡큐 문어와 같은 바다 속 수중 생물들의 생존전략을 통해 기업 전략 본질을 깨닫는 과정

해외 대학 강의 

2010 -    현재 : 프랑스 IESEG(경영대학원) 제휴 교수 "HIGHTECH MARKETING"
2017             : 스페인 Universitat Pompeu Fabra (UPF) 초빙교수
2013  2016 :  프랑스 EMLyon (상해캠퍼스) 초빙교수, "HIGHTECH MARKETING"
2010년            : 북경대학교 경영대학원(광화학원) 객원교수, "Marketing Model" 
1999, 2001: Corenell University, Johnson Graduate School of Management, Marketing (Instructer)

주요 연구 활동

2024년: 한국마케팅학회 (KMA) 학회장
2023년 - 현재: 서강경영연구원 원장
2023년: 인도네시아 국제학술대회 ICEBMR Keynote Speaker
2023년: APJML (Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics) special section guest editor
2015년 - 현재한국마케팅학회 부학회장
2021년 4월 – 2022년 3월 :  한국마케팅학회 감사
2020 – 2021년 :  한국마케팅과학회(KSMS) 학회장
2019 –  현재:  한국마케팅관리학회 부학회장
2017년 –  현재:  Journal of Market Research ad hoc  reviewer   
2016, 2020, 2022: ICAMA(아시아 마케팅 학회 연합 국제 학술대회) 창립 및  조직위원장
2013 –  현재:  International Journal of Advertising 편집위원회 심사위원 (editorial review board)
2014 –  현재:  Journal  of Business Research 편집위원회 객원심사위원
2014년 – 2016아시아마케팅저널 편집위원장
2009 –  2021:  JGAMS(Journal of Global Marketing Science) editorial review board

주요 기업체 대상 교육:
      교육원: 
SK아카데미, LG인화원, 롯데인재개발원, 삼성전자, LG전자 
      B2B 마케팅전략: 삼성전자, 삼성디스플레이, SK계열 에너지, LG화학, KCC, LG Display, 두산인프라, 효성 
      금융 마케팅: 기업은행, 외환은행, 우리은행, 삼성카드, DB보험, LIG화재보험 
      빅데이타 마케팅: SK그룹, 기업은행, 삼성그룹...
      마케팅 전략: KT&G, LG전자, KT
   
주요 자문 기업

2016-2020: SK 그룹 아카데미 자문교수
2012-2019: SK 그룹 임원 역량 평가 자문교수
2015-2017년: 하나경제연구소 자문위원
2016: LG Display 자문교수
2012 3 ~2016 2: SK그룹 임원 역량 심사 자문위원
2014: 한국야쿠르트 신제품 개발 자문 교수
2014년, 2019년: 동아일보 국가 소비자 중심 브랜드 대상 심사위원장
2012 9 ~ 2013 6: LG전자 R&D연구소 신제품 개발 프로젝트 자문교수
2012년: 한국디자인진흥원 국가 디자인 경쟁력 모델 개발 및 평가 연구

2010년 이전 주요 자문
  삼성전자 휴대폰 사업부 상품기획 프로세스 전략 자문 교수
  애경 전략 자문 교수
  삼성전자 글로벌마케팅연구소 PLM(Product LifeCycle Management) 관리 기법 프로젝트
  KT Wibro 사업단 자문 교수
  KT&G 신제품 수요 예측 모델 개발
  표준능률협회 컨설팅 명품인증제 위원회 위원
  Gallup Korea 자문 교수
  KT DMB 연구회 연구 교수
  ㈜효성 마케팅 자문교수

마케팅전략 지원 시스템 SOFTWARE 개발

2021년- 현재:  JLab Big Data Miner
                    (빅데이타를 활용한 시장 분석 및 마케팅 의사결정 프로그램) 개발 
2005       :    신제품 시장성 평가 시스템 개발 “SHARK Forecaster version 1.0”
2004 8 :   브랜드 포트폴리오 관리 system, “Titanomachia Ver. 1” 개발 
1994 8 :   마케팅 조사 컨설팅을 위한 통계 분석 프로그램,
                     “SHARK: 
Statistical Package for Marketing” 개발 

서적

- Klaus, Hein, Katharina Kubrich, and Jaihak Chung (2016), “Take the Opportunity to Pilfer a Goat: Lessons from Gieves & Hawkes,” in Market Entry in China: Case Studies on Strategy, Marketing, and Branding, Springer. 

- 하영원, 정재학, 석관호 (2016), "한국의 마케팅 학술연구," 한국의 마케팅, 박영사.

컬럼 & 사례


정재학 (2024) DBR 동아비즈니스 리뷰 "빅테크 혁신 시대, B2B 시장의 3가지 변화" 2024. 9. (2024.09월 402호)


정재학, 박보성 (2022), "캐릭터 NFT 탄생과 진화, 캐릭터 NFT 운명, 메타버스가 쥐고 있다," 동아비즈니스리뷰 352호 (2022년 9월 Issue 1)

 

정재학, 정윤석 (2011), “반도체 시장에서 활동하는 B2B 기업을 위한 성공 전략: 푸쉬 전략 그리고 브랜드를 이용한 묶음 전략”

(The Successful Marketing strategies for B2B Companies in Semiconductor industry:

Push Strategy and Brand-based Bundling Strategy)



주요 논문

- 윤정민, 정재학, 김영찬 (2022), "온라인 동영상 콘텐츠의 타이틀 네이밍을 위한 탐색적 연구정보 전달 전략과 관심 유도 전략 효과," 마케팅관리 연구, Vol. 27, No.2, pp. 49-69. 

- Sungsoo Jang, Jaihak Chung, and Vithala R. Rao (2021), "The importance of functional and emotional content in online consumer reviews for product sales: Evidence from the mobile gaming market," Journal of Business Research, Vol. 130, June, Pages 583-593.

- Sungsoo Jang and Jaihak Chung (2021), "What drives add-on sales in mobile games? The role of inter-price relationship and product popularity," Journal of Business Research, Vol. 124, Pages 59-68.

- Chung, Jaihak and Jiyeon Eoh (2019), "Naming Strategies as a Tool for Communication: Application to Movie Titles," International Journal of Advertising, Vol. 38, Issue 8, 1139-1152. (April. 16)
 
- Wang, Ping, Luping Sun, Rakesh Niraj, Jaihak Chung, and Meng Su (2019), "Incorporating reference products into modeling consumer choice decision: A mixtures-of-experts model," Decision Support Systems, Volume 119, 85-95. 

Yong June Kim, Sang Yong Kim, and Jaihak Chung (2017), "What is coming next in Asia?: Implications for Future Research, Businesses, and Careers," ACADEMY OF ASIAN BUSINESS REVIEW, Vol. 3, No. 2, 1-14.

- Chung, Jaihak (2017), “Marketing Research Trends and the Top 100 Research-Active Scholars in Asia During 2011~2016,” ASIA MARKETING JOURNAL, Vol. 18, No. 4, 1-26.

- 김현경, 정재학 (2017), “온라인 메시지 포스팅 전략이 온라인 소비자의 적극적 반응(댓글) 미치는 영향,” 소비자학연구, 28 1. 115-127.
 (Hyunkyung Kim and Jaihak Chung, (2017). The Effect of Online Message Posting Strategy on Online Consumer Replies, Journal of Consumer Studies, Vol. 28 Issue 1, 115-127.

- Chung, Jaihak (2016), “The Past, Present, Future of Marketing Research in Asia,” Asia Marketing Journal , Vol. 17, No. 4, 1-19.

- 하영원, 정재학, 석관호 (2016), "마케팅연구 30: 게재논문의 특성과 연구주제 추세분석", 마케팅연구 31(1), 2016.2, 5-29. 
(The Journal of Korean Marketing Association at 30: An Analysis of Its Research Articles’ Characteristics and Topical Trends)


Kim, Young Chan, Hyung Sik Jung, and Jaihak Chung (2014), "Successful Marketing Strategies in Emerging Markets," ASIA MARKETING JOURNAL, Vol.15 No.4. 

Chung, Jaihak and Vithala R. Rao (2012), A General Consumer Preference Model for Experience Products: Application to Internet Recommendation Services, Journal of Marketing Research, Vol. 49, Number 3, (June). 

- Chung, Jaihak (2011), “Investigating the Roles of Online Buzz for New Product Diffusion and its Cross-Country Dynamics,” Journal of Business Research, Vol. 64 Issue 11, (Nov.) 1183-1189.

정재학, 김경한 (2011), “시간에 따라 변하는 온라인 구전 활동과 매출의 동적 관계 (The Change of Dynamic Interaction between Online Buzz Activities and Sales over Time), 마케팅연구, 26(3).

정재학, 어지연 (2010), “스토리 기반 컨텐츠를 위한 시장성 평가 모형 (A Marketability Forecasting Model for Story-based Content)”, 마케팅연구, 25(2).


정재학, 정호경 (2008), “해외 복수 시장 진출 기업의 제품 매출 이륙 시점 예측 모형에 관한 연구 (An Exploratory Study on Forecasting Sales Take-off Timing for Products in Multiple Markets)”, Asia Marketing Journal, 10(2).

정재학, 이상미 (2008), “광고 모델 관련 광고 노이즈가 브랜드 인지도와 브랜드 태도에 미치는 영향 (The Effect of AD Noises Caused by AD Model Selection on Brand Awareness and Brand Attitudes)”, 마케팅과학연구, 18(3).

정재학, 최아영 (2006), “공동 마케팅의 효과적인 제휴 방식 : 최초 인지도 효과를 중심으로 (The study of the Effective Conditions of Co-Marketing on the TOM(Top-Of-Mind) Awareness of Allied Products)”, 소비자학연구, 17(4).

정재학, 지승헌 (2006), “경쟁 제품이 제품 가치에 미치는 비교 효과에 대한 연구 (The Effect of Product Comparison on the Value of a Product)”, 마케팅연구, 25(2).

정재, 백승재, 하영원 (2005), "Bivariate Probit Model 이용한 구전 전달자의 구전 내용 선택에 대한 연구: 하이테크 상품에 대한 구전 활동을 중심으로 (WOM Senders` Message Choice Behavior),” 소비자학연구, 16(2).

정재학, 김영찬 (2004), “구전 효과가 소비자 제품 선택에 미치는 영향에 대한 연구 (An Analysis of WOM Effects on the Consumer Product Choice by Using a Hierarchical Bayesian Probit Model),” 마케팅연구, 19(3).

Chung, Jaihak (2004), “Reviews for Modeling Consumer Choice for Bundles,서강경영논총, 15(2). 

- Chung, Jaihak and Vithala R. Rao (2003), “A General Choice Model for Bundles with Multiple Category Products: Application to Market Segmentation and Pricing of Bundles," Journal of Marketing Research, Vol. 40, Issue 2 (May), 115-130.


연구 관련 사회 기고




영문 resume

Jaihak CHUNG,

Marketing Professor of Sogang Business School,
Chief Director of Sogang Business Education Institute
Vice President of the KMA(Korean Marketing Association)

Educations

§   2001.05: Ph.D. in Marketing, Cornell University, Johnson Graduate School of Management

§   2000.08: Master of Science, Cornell University

§   1991.07: M.S. Korea University, Business Administration

§   1989.02: BBA, Korea University, Management School


Teaching/Research Areas

§   Teaching Areas: Marketing, Marketing Strategy, High-tech Marketing

§   Research Areas: Quantitative Models for Demand Forecasting, Consumer Choice Model, Competition Strategy, Innovative Product Development and Marketability Evaluation, WOM marketing


Teaching/Academic Career

§   2003.07 - Current: Sogang University (Associate professor)

§   2003.02 – 2006.02: Sogang University (Assistant professor)

§   2002.03 - 2003.02: Choongang University (Assistant professor)

 

School Administrative Activities


Professional Development Activities

n Membership or Executive for Academic Associations 

§   2018.01.01 – 2019.12.30: President of Korean Scholars of Marketing Science

§   2007.03.01 – 2016.02.28: A Director of Korean Marketing Association

§   2012.03.01 - 2014.02.28: A vice president of Korean Marketing Association  

§   2009.03.02 - 2013.02.28: A Director of Korean Academic Society of Business Administration


n Editor/Editorial Board  

§   2014.03.01 – 2017.02.28: Asia Marketing Journal – Editor

§   2010.07.01 - 2015.12.31: International Journal of Advertising – Editorial Board

§   2009.03.01 - 2015.02.28: Journal of Global Marketing Science - Editorial Board


Actual Practice  

§   2007.01 - 2007.12: Consulting, New Product Development and Evaluation, Samsung Electronics Cellular

§   2007.01 - 2007.12: Consulting, Akeuyng Company Strategy Consulting Committee member

§   2006.06 - 2006.11: Consulting, PLM(Product LifeCycle Management) consulting for Samsung Electronics

§   2005.04 - 2006.12: Consulting, KT Wibro business consulting

§   2005.04 - 2006.03: Consulting, Gallup Korea Strategy Consulting Professor

§   2004.09 - 2005.09: Consulting, New Product Demand Forecasting system development for KT&G Tobacco Company

§   2003.06 - 2003 12: Consulting, Wibro Demand Forecasting and Strategy Consulting

§   2003.02 - 2005.02: Consulting, LG Household & Care Co. Consulting Professor

§   2002.03 - 2005.02: Consulting, Cheil Communication Consulting Professor


Awards and Grants

§   2012.07.21: Excellent Service Award

§   2009.11.21: 2009 KAMS/KSMA Fall International Conference, Best Conference Paper Award

§   2008.03: Global Marketing Conference at Shanghai, Best Paper in High-Tech Marketing Track Modeling Consumers WOM Behavior with Subjective Evaluation and Objective Information on High-Tech Products.

§   2000.10: MSI Winner of the 2000 Alden G. Clayton competition for the best doctoral dissertation proposals


Intellectual Contributions

n Peer Reviewed Journal

§   Chung, Jaihak and Jiyeon Eoh (2019), "Naming Strategies as a Tool for Communication: Application to Movie Titles," International Journal of Advertising, Vol. 38, Issue 81139-1152.

§   Chung, Jaihak (2017). What is coming next in Asia?: Implications for Future Research, Businesses, & Careers, ACADEMY OF ASIAN BUSINESS REVIEW

§   Chung, Jaihak (2017). Marketing Research Trends and the Top 100 Research-Active Scholars in Asia During 2011~2016*”, ASIA MARKETING JOURNAL, Vol. 18, No. 4, 1-26.

§   Hyunkyung Kim and Jaihak Chung, (2017). The Effect of Online Message Posting Strategy on Online Consumer Replies, Journal of Consumer Studies, Vol. 28 Issue 1, 115-127.

§   Sungsoo Jang and Jaihak Chung (2015). How Do Interaction Activities among Customers and between Customers and Firms Influence Market Performance and Continuous Product Innovation? An Empirical Investigation of the Mobile Application Marke, JOURNAL OF PRODUCT INNOVATION MANAGEMENT

§   Chung, jaihak and Hyung sik Jung and Young chan Kim(2014), “Successful Marketing Strategies in Emerging Markets: Focusing on the Southeast Asian Market, Asia marketing Journal 15:4,201-212”

§   Chung, jaihak(2011), “A General Consumer Preference Model for Experience Products: Application to Internet Recommendation Services, Journal of Marketing Research 49:3, 289-305”

§   Chung, jaihak(2011), “Investigating the roles of online buzz for new product diffusion and its cross-country dynamics, Journal of Business Research 64, 1,183-1,189”

§   Chung, jaihak and Kim, Kyung Han(2010), “The Change of Dynamic Interaction between Online Buzz Activities and Sales over Time, Journal of Korean Marketing Association 26:3, 85-109”

§   Chung, jaihak and Eoh, Jiyeon(2010), “A Marketability Forecasting Model for Story-based Content, Journal of Korean Marketing Association 25:2, 65-88”

§   Chung, jaihak(2009), “Modeling Consumers’ WOM (Word-Of-Mouth) Behavior with Subjective Evaluation and Objective Information on High-tech Products, Journal of Korean Marketing Association 11:1 73-92”

§   Chung, jaihak and Kim, Kyung Han(2011), “The Differential Effects of Direct and Indirect Communication Activities On Consumers` Individual Preferences and Preference Similarities, so-gang business review 22:1, 1-42”

§   Chung, jaihak and Baek Jihye(2009), “The effects of convergence’s Consumer Perceived costs on Innovative Products Acceptance, so-gang business review 20:1, 115-138”

§   Baek, Jihye and Jae Hak Chung(2009), “The Effects of Convergence’s Consumer Perceived Costs on Innovative Products Acceptance”, Sogang Journal of Business (Sogang University Institute for Business Research), 20(1), 115-138.


n Monographs/Book Chapter

§   Klaus, Hein, Katharina Kubrich, and Jaihak Chung (2016), “Take the Opportunity to Pilfer a Goat: Lessons from Gieves & Hawkes,” in Market Entry in China: Case Studies on Strategy, Marketing, and Branding, Springer.







Share this post: